fitnesscentra.cz-TRENÉRSKÉ KURZY (INSTRUKTOR FITNESS), trenerska skola, osobní trenér , fitness a kulturistika,masérské kurzy,posilování,masáže,rekvalifikační masérské kurzy-masér, masérská škola
fitness, kulturistika, posilování,hubnutí, masáže,celulitida,masážní stoly a lehátka,maserske lehatka a stoly,rekvalifikační kurzy-masér,výživa, cvičení
Služby Ceník Kontakt
kulturistika,fitness, posilování, masáže, obezita,masazni stoly a lehatka, celulitida,rekvalifikační kurzy-masér, hubnutí,výživa, masérská škola
Vše pro zdraví a masáž, masážní a tělové oleje, masérská lehátka, knihy, léčivé masti,čaje, byliny, kosmetika...
                Foto dne
 sexyfotodne `
Kolik proteinů?
Bílkoviny jsou považovány za jedinečný primární klíč, který otevírá cestu k vyššímu svalovému růstu. Dokonce lze bez přehánění tvrdit, že proteiny jsou nejduležitějšími látkami pro naše buňky a tkáně. Tvoří se z nich nezbytné enzymy, dále protilátky, podporující imunitu, a samozřejmě kontraktilní (smršťující se) tkáň, tj. svaly. Tohle všechno už víme. Zkuste se zamyslet nad příslovím, že méně znamená někdy více. Platí to i obílkovinách v kulturistice?

Vědci o přebytku bílkovin v těle tvrdí, že může znamenat buď přebytek tělesného tuku, nebo se může zoxidovat na energii anebo vyloučit z těla ven. Většina kulturistů věří, že čím více bílkovin snědí, tím větší svaly jim narostou. Měli by si však uvědomit, že trávení většího množství bílkovin také trvá déle a efektivní vstřebání během určité periody mezi tréninky se může vztahovat pouze na jejich omezené množství. Jsem přesvědčen, že úměrnost čím více bílkovin, tím lépe, prostě neplatí!

Tvorba a rozpad bílkovin. Vědci ve Švédsku zkoumali skupinu studentů, kteří byli v dobré fyzické kondici, ale nebyli to žádní kulturisté. V průběhu šestidenního cyklu, během něhož pravidelně cvičili, přijímali všichni stejné množství energie v pěti jídlech denně, typických pro kulturisty. Studenti byli rozděleni do dvou částí, z nichž první přijímala bílkoviny v množství 1 g/kg tělesné hmotnosti a druhá 2,5 g/kg, což je 3-krát více než doporučená denní dávka (RDA). Vyššího příjmu bílkovin u druhé skupiny bylo dosaženo mléčnými nápoji, ochucenými malinami nebo banány. Moderními analytickými metodami byly měřeny některé parametry metabolizmu například oxidace leucinu (parametr ukazující, kolik se spaluje bílkovin) dusík v moči (míra odbourání bílkovin a zároveň tvorby tělesných bílkovin). S ohledem na využití v kulturistice nás bude především zajímat, zda se vyšší konzumace bílkovin také odrazila ve větším svalovém růstu. Nebo snad znamenala i vyšší stupeň degradace bílkovin? Či obojí?

Výsledky. Vysokoproteinová dieta zvýšila tvorbu bílkovin o 34 %, u nízkoproteinové skupiny vzrostla míra tvorby bílkovin pouze o 10 %. Ale co je snad opravdu překvapující, u první skupiny byla míra odbourání bílkovin 60 %, zatímco u druhé jen 30 %! Prokázalo se, že čím více bílkovin na jedné straně přijmeme, tím větší riziko odbourání bílkovin na druhé straně postoupíme.

Méně znamená tedy i u bílkovin více? Co tedy tyto výsledky mění na vžitých kulturistických návycích? Možná ne mnoho. Uvedená švédská studie byla jen krátkodobým výzkumem, provedeným na omezeném počtu jedinců, a nemohla toho tedy mnoho vypovědět o dlouhodobých zákonitostech příjmu bílkovin. Škoda, že netrvala alespoň jeden rok. Co však spolehlivě dosvědčila, byla skutečnost, že více bílkovin neznamená vždy vyšší svalový růst, ale také větší míru degradace svalových bílkovin. To není v rozporu ani s dalšími výzkumy. Odborník na metabolizmus PhDr. Peter Lemon z University of Western Ontario například tvrdí, že přehnaná konzumace proteinů nemusí být vždy neodůvodněným hazardem. Může být nepříjemná jen tehdy, když s vyšším množstvím bílkovin současně nepřijímáme vyšší množství tekutin, což může vyvolat nebezpečí dehydratace organizmu. Rozhodně osoby s ledvinovými problémy by měly přijímat jen přiměřené množství bílkovin.

Další články s podobnou tématikou najdete v rubrice Výživa-bílkoviny

Jan Kolář
honza@fitnesscentra.cz


Rekvalifikační masážní kurzy: masér(ka)

Masáže:čínské,proti celuitidě, relaxační..

« zpět

www.fitsport-jt.cz www.aminostar.com

www.sportovni-vyziva.cz
www.fitsport-jt.cz www.aminostar.com