fitnesscentra.cz-TRENÉRSKÉ KURZY (INSTRUKTOR FITNESS), trenerska skola, osobní trenér , fitness a kulturistika,masérské kurzy,posilování,masáže,rekvalifikační masérské kurzy-masér, masérská škola
fitness, kulturistika, posilování,hubnutí, masáže,celulitida,masážní stoly a lehátka,maserske lehatka a stoly,rekvalifikační kurzy-masér,výživa, cvičení
Služby Ceník Kontakt
kulturistika,fitness, posilování, masáže, obezita,masazni stoly a lehatka, celulitida,rekvalifikační kurzy-masér, hubnutí,výživa, masérská škola
Vše pro zdraví a masáž, masážní a tělové oleje, masérská lehátka, knihy, léčivé masti,čaje, byliny, kosmetika...
                Foto dne
 sexyfotodne `
Jak na to? I: Tréninkový plán- diagnostika
Sportovní diagnostika slouží především jako základ pro tvorbu tréninkového plánu každého sportovce, ať už se jedná o začínajícího, kondičního nebo vrcholového závodníka. Cílem sportovní diagnostiky je posouzení stavu organismu pomocí funkčních a zátěžových testů.

Funkční testy hodnotí stav pohybového aparátu, tedy stav svalů, kloubů a kostí. Každý z nás má určité pohybové stereotypy, které jsou ovlivněny druhem pracovní činnosti, sportovní minulostí i současností, zraněními, a v neposlední řadě geneticky. V důsledku těchto stereotypů vznikají na našem těle svalové dysbalance. Některé svaly mají tendenci ochabovat (břišní, hýždové, mezilopatkové svalstvo) a jiné jsou naopak přetěžovány a dochází tak k hypertenzi a svalovému zkrácení (např. svalstvo bederní, prsní, přední strany stehen). Tyto dysbalance mají vliv na kloubní pohyblivost, celkové držení těla a způsobují časté problémy a bolesti zad. Pomocí výsledků sportovní diagnostiky tak určíme svaly zkrácené či ochablé. Tyto svalové skupiny je potom nutno posilovat či naopak uvolňovat a protahovat.

Je důležité si uvědomit, že pokud jste si tréninkový plán do fitness "opsali" z časopisu nebo od kamaráda, pak takovýto plán nerespektuje právě vaše individuální dysbalance. Není tedy zaměřen na cviky, které cíleně protahují vaše zkrácené svalstvo, uvolňují přetížené partie a samozřejmě na cviky, které posilují svalstvo oslabené. Nerespektuje vaší úroveň zdatnosti, což znamená, že konečný efekt snažení nebude zdaleka tak účinný.

Jako další informace o stavu vašeho organizmu vypovídá zátěžová diagnostika, jejímž hlavním cílem je posoudit stav kardio-respiračních funkcí, tzn. co vaše srdíčko a co vaše plíce zvládnou, co už ne, a kde je ta "optimální" intenzita pro váš trénink. Hranice, která udává co je efektivní trénink a co je "zóna spalování" kdy rozvíjím vytrvalost a kdy rychlost, je opět velmi specifickou a individuální záležitostí, a pokud to myslíte s vaším tréninkem vážně, pak údaje o vašich zónách by měly být nepostradatelnou informací. Testů, kterými lze zjistit tyto potřebné údaje, je mnoho - od laktátové křivky přes odhad VO2max až po jednoduché ortoklinostatické zkoušky.

Často podceňovanou záležitostí je určení cílů, kterých chcete dosáhnout. Problém spočívá v tom, že každý hodnotíme své tělo pod určitým úhlem, a ne vždy je tento pohled tím nejobjektivnějším. Je zřejmé, že pokud během krátké doby moje hmotnost vzroste o několik kilogramů a kalhoty musím kupovat o několik čísel větší, že budu chtít svůj trénink zaměřit právě na tuto skutečnost. Problém je však trošku složitější! Nejen hmotnost nebo výško-váhové poměry ( BMI ) odhalí některé možné problémy. Hlavním ukazatelem, jak na tom jste a co proto dělat, je především množství podkožního tuku a jeho distribuce, množství cholesterolu, trigliceridů v krvi a další diagnostická měření. Možná málokdo ví, že tuk ukládající se v oblasti břicha (androidní typ obezity) je velmi nebezpečný, a to především pro ženy, které se často trápí partiemi jako jsou hýždě či boky (ne snad, že bychom měli tyto partie zanedbávat!!). Bohužel Androidní obezita, která patří mezi jednu z hlavních příčin vzniku onemocnění jako je Diabetes Mellitus II. typu a nádorových onemocnění či srdečního selhání, je opomíjena.

Součástí našeho tréninkového plánu by měly tedy také být konkrétní hodnoty tělesného složení. Tyto hodnoty slouží nejen pro určení našich cílů, ale také jako možnost porovnání výsledků našeho snažení. Jak určit tělesné složení? Metod je mnoho, jako nejznámější a nejjednodušší jmenujme kaliperaci, bioimpedanci či některé kombinace metod antropometrických rovnic, indexů, atd., složitějšími a finančně náročnějšími jsou pak metody počítačové tomografie, magnetická rezonance, podvodní vážení, aj.

V příštím článku se k jednotlivým metodám sportovní diagnostiky vyjádřím konkrétněji.

Mgr. Aleš Píta
Kondiční trenér, trenér fitness
Emyr@centrum.cz
mobil: 604 831 244


Rekvalifikační masážní kurzy: masér(ka)

Masáže:čínské,proti celuitidě, relaxační..

« zpět na hlavní stranu

www.fitsport-jt.cz www.aminostar.com

www.sportovni-vyziva.cz
www.fitsport-jt.cz www.aminostar.com