fitnesscentra.cz-TRENÉRSKÉ KURZY (INSTRUKTOR FITNESS), trenerska skola, osobní trenér , fitness a kulturistika,masérské kurzy,posilování,masáže,rekvalifikační masérské kurzy-masér, masérská škola
fitness, kulturistika, posilování,hubnutí, masáže,celulitida,masážní stoly a lehátka,maserske lehatka a stoly,rekvalifikační kurzy-masér,výživa, cvičení
Služby Ceník Kontakt
kulturistika,fitness, posilování, masáže, obezita,masazni stoly a lehatka, celulitida,rekvalifikační kurzy-masér, hubnutí,výživa, masérská škola
Vše pro zdraví a masáž, masážní a tělové oleje, masérská lehátka, knihy, léčivé masti,čaje, byliny, kosmetika...
                Foto dne
 sexyfotodne `
Obezita:3 x o obezitě
Také vás děsí, když se čas od času ručička váhy posune směrem k vyšším hodnotám? Také si pak vždycky slibujete, že hned od zítra, případně od pondělka či od prvního, už opravdu začnete cvičit a najdete nějakou opravdu zaručenou dietu? Možná si lámete hlavu nad tím, proč zrovna vy přiberete už jen při pouhém pohledu na rohlík, a vaše sestřenka se láduje knedlíky a omáčkami a je pořád jako proutek. Spravedlnosti se, bohužel, nedovoláte, ale na některé otázky se vám alespoň pokusíme odpovědět.

Proč je boj s obezitou tak obtížný?
Na vině je složitý komplex látek, které velice přísně regulují energetickou bilanci. My lidé jsme po našich předcích zdědili genetickou výbavu, která se však do doby všeobecného blahobytu, hojnosti, pohodlí a nadprodukce vůbec nehodí. Geny ovládající a koordinující desítky až stovky hormonů se během miliónů let evoluce stále zdokonalovaly, aby umožnily jedinci přežít období neúrody a hladu. Člověk byl tak naprogramován k akumulaci energie, aby přečkal nepříznivá období. Ještě ve středověku zachvacovaly Evropu hladomory, dokonce ani ve XX. století se válečná a poválečná období neobešla bez hladomorů. V této době se vyselektovala skupina lidí se značným sklonem k obezitě. To je neradostná bilance.

Proč někdo tloustne více, i když jí méně ?
K obezitě dochází, pokud je výdej energie nižší než její příjem. Tento jednoduchý fyzikální zákon známe již ze školy. Do příjmu potravin však zasahuje centrální nervový systém přes celou řadu kompenzačních mechanismů a pomocí zpětných vazeb se pokouší rychlou změnu v příjmu potravin překonat, a to buď šetřením energie, nebo naopak zvýšeným výdejem. Jakmile se geneticky naprogramovaná váha vychýlí, ať již směrem dolů nebo nahoru, rozběhne se kaskáda procesů, které změně brání. To je důvod, proč je hubnutí pomocí různých diet tak obtížné a často neúspěšné.

Obezita je z velké části předurčena. Výdej a příjem potravin je však u člověka ovlivněn již v období před jeho narozením. Ukazuje se, že novorozenci s nízkou porodní váhou mají ve svém dalším životě spíše sklon k obezitě. Jako by byl malý človíček ještě v děloze matky nastartován a naprogramován k šetření energie pro případný nedostatek potravin v krutém mimoděložním životě. Naopak novorozenci s normální či mírně vyšší váhou nemívají později s nadváhou problémy. Ten, kdo nikdy obézní nebyl, může přijímat až o 15 % energeticky bohatší stravu, protože dokáže zvýšený příjem spálit, aniž by přibral na váze. Naopak jednou obézní člověk musí počítat s tím, že jakmile sníží kalorický příjem, jeho organismus zareaguje na tuto nepříznivou situaci zpomalením metabolismu a bude se bránit hubnutí snížením výdeje energie. Stačí pak jen několikatýdenní či dokonce několikahodinová dietní nedisciplinovanost a několikaleté úsilí přijde vniveč ("jojo" efekt). Udává se, že tato redukce výdeje energie může u obézního pacienta držícího nízkokalorickou dietu trvat 3-5 let, tj. obézní pacienti, kteří zhubli, se pokládají za vyléčené teprve tehdy, pokud dokáží udržet sníženou váhu 3-5 let a i potom si musejí dávat velký pozor na to, co jedí, protože sklon k obezitě mají zřejmě geneticky podmíněný.

Co je to psychologie jídla?
Důležitou pomocí při léčbě obezity může být i rozbor našich stravovacích návyků. Spouštěcí mechanismy, návyky, si mnohdy ani neuvědomujeme.
Odborníci proto doporučují:

  • Jezte 3 – 4 x denně.
  • Jezte každý den přibližně ve stejný čas.
  • Jezte stále na stejném místě (např. pouze v jídelně svého domu).
  • Jezte jen tehdy, když sedíte u stolu.
  • Soustřeďte se na jídlo a nerozptylujte se čtením novin nebo sledováním televize.
  • Na jídlo používejte malé talířky.
  • Nedávejte na stůl další jídlo.
  • Vařte jen malé množství.
  • Jezte v klidu a nepokoušejte se zahánět jídlem nudu nebo nervozitu.
  • Nakupujte a jezte nízkokalorické jídlo, čtěte etikety na potravinách.
  • Choďte na nákupy sytí.
  • Nedojídejte zbytky po dětech.
  • Vyvarujte se předkrmů a zákusků.
  • Krájejte jídlo na malé části a jezte pomalu.
  • Zapíjejte jídlo obyčejnou vodou.
  • Nehltejte a žvýkejte mnohokrát, než sousto spolknete.
  • Stanovte si maximální čas strávený jídlem.
  • Omluvte se z pozvání na jídlo, pokud to není váš čas na jídlo.
  • Choďte pěšky, jezděte na kole, nejezděte autem, nejezděte výtahem.
  • Najděte adekvátní pohybovou aktivitu (turistika, jízda na kole, plavání)

Pokud patříte mezi „vyvolené“, pro které je boj s vlastními kilogramy celoživotním problémem, máme pro vás spoustu informací, které vám mohou pomoci pochopit, proč právě vám hubnutí nejde a jak to zkusit lépe. Na portálu www.zdravcentra.cz je obezitě věnována celá sekce, kde najdete například seriál článků profesora Dolečka , nebo fakty nabité články MUDr. Klenera. Ten vám mimo jiné promluví do duše i na téma hypertenze, které jde s obezitou většinou ruku v ruce.

Nadbytečné kilogramy nepodceňujte, zdaleka totiž nejde jen o vzhled, jde především o vaše zdraví.

Sylvie Hájková Wagnerová
wagnerova@greenplanet.cz
www.zdravcentra.cz

« zpět na hlavní stranu

www.fitsport-jt.cz www.aminostar.com

www.sportovni-vyziva.cz
www.fitsport-jt.cz www.aminostar.com